Naturkompaniet följer svensk konsumenträtt, och när du handlar hos oss har du 3 års reklamationsrätt mot produktions- eller materialfel och mot uppvisande av kvitto. Reklamationen skall ske inom skälig tid (två månader) från det att felet upptäcks. Du har alltid rätt att få felet bedömt av tillverkaren för att utröna om det beror på produktions- eller materialfel. Reklamationsrätten täcker inte slitage, handhavandefel, vanvård eller annan yttre åverkan på produkten som inte kan härledas till fel i material eller produktion.
Vår reklamationspolicy bygger främst på vårt miljötänk och vi vill hjälpa till att undvika ett slit- och slängtänk. Vi säljer produkter av högsta kvalitet med så liten påverkan på miljön som möjligt.
Hos oss repareras och lagas oftast produkterna för att sedan tas i bruk av dig igen med lång produktlivslängd. För att reparationen ska bli professionellt utförd skickar vi merparten av alla reklamationer till våra leverantörer och det innebär en viss hanteringstid. Du kommer att få information om beräknad hanteringstid i samband med att du lämnar in din reklamation till oss.
I de fall leverantören/tillverkaren bedömer att det inte är möjligt att reparera varan så ersätts kunden med en ny produkt eller får pengarna tillbaka. I vissa fall kan beslut tas direkt i butik, då lämnar vi reklamationerna i vår egen återvinningsstation och de går till återvinning.